Kupno własnego mieszkania czy domu to poważna życiowa decyzja, w zasadzie jedna z ważniejszych. Nie ma tu miejsca na błąd, bo skutki nieprzemyślanego zakupu mogą nam towarzyszyć przez długie lata. Wybór odpowiedniego lokum, cała papierkowo-formalna ścieżka kupna, remonty, prace wykończeniowe to tylko niektóre elementy tej układanki. Ale najtrudniejszym etapem jest wybór konkretnej nieruchomości. Sprawy wbrew pozorom wcale nie ułatwia dostęp do bogatej oferty sprzedaży. Znalezienie wymarzonych czterech kątów w bezmiarze ofert zamieszczanych w sieci to kłopotliwa sprawa, bo wymaga poświęcenia naszego czasu i uwagi. Dobre okazje trafiają się rzadko, dlatego nie warto liczyć na znalezienie idealnego mieszkania za jednym kliknięciem komputerowej myszy.
Popyt na mieszkania z rynku zarówno pierwotnego, jak i wtórnego trwa. Wśród Polaków panuje bowiem mocne przekonanie, że lepiej spłacać kredyt za swoje mieszkanie, niż płacić komuś obcemu kwoty zbieżne z miesięczną ratą kredytu. Wynajem jest traktowany jako przykry obowiązek, który musimy wypełnić do czasu, aż będzie nas stać na własne lokum. Poszukując odpowiedniej dla siebie oferty kierujemy się pewnymi czynnikami. Jakimi? I czy dokonany wybór spełnił nasze oczekiwania?
TNS Polska, agencja badawcza, opracowująca ankiety służące badaniu opinii publicznej, już po raz kolejny przygotowała specjalną ankietę na zlecenie serwisu Otodom.pl. „Badanie dotyczące preferencji i satysfakcji z zakupu mieszkania” przedstawia główne kryteria, jakimi kierujemy się podejmując decyzję o kupnie nieruchomości oraz prezentuje poziom zadowolenia klientów z dokonanego zakupu.
Ankieta została przeprowadzona w terminie od 25 lutego do 2 maja tego roku. Badaniem objęto 501 dorosłych osób zamieszkujących nowe osiedla oraz budynki powstałe w ciągu dwóch poprzednich lat w czołowych miastach Polski: Warszawie, Krakowie, Trójmieście, Wrocławiu i Poznaniu. Największą grupę badanych stanowiły osoby w wieku 30 – 39 lat (52 proc.), dalej osoby powyżej 40 roku życia (31 proc.), a najmniejszą osoby między 18 a 29 rokiem życia (17 proc.).
Jak pokazują wyniki przeprowadzonych badań, głównym kryterium poszukiwań mieszkania jest cena (68 proc.). Tuż za ceną nieruchomości, znajduje się jej lokalizacja (55 proc.). Dla nieco ponad 1/3 badanych duże znaczenie ma powierzchnia mieszkania (domu) oraz liczba pokoi. Co piąty uczestnik ankiety kierował się dogodną komunikacją, rozkładem pomieszczeń oraz rodzajem rynku, z którego pochodzi oferta (pierwotny, wtórny). Zdecydowanie mniejsze znaczenie ma obecność balkonu, usytuowanie mieszkania względem budynku (piętro), opinia o deweloperze, bliskość punktów usługowych, położenie okien względem stron świata. Najmniejszą uwagę klienci zwracają na obecność parkingu, infrastruktury dla dzieci oraz na ogrodzenie budynku. Niski wynik dwóch ostatnich kryteriów nieco dziwi, bo przecież moda na strzeżone osiedla trwa już od jakiegoś czasu, a obecność placu zabaw i szkół dla dzieci w pobliżu mieszkania to spore ułatwienie dla par z dzieckiem lub przyszłych rodziców.
Jeśli przyjrzeć się bliżej kryterium lokalizacji, to większe znaczenie dla nabywcy ma dobra komunikacja (samochodowa i miejska) z centrum miasta i miejscem pracy niż obecność tych miejsc w pobliżu miejsca zamieszkania (około 40 proc.). Zdecydowana część badanych wybiera lokalizację w mieście, ale poza głośnym centrum (37 proc.). Duże znaczenie ma także obecność terenów zielonych i rekreacyjnych (32 proc.). Bliskość punktów usługowych, centrum miasta, atrakcyjna lokalizacja pod wynajem/sprzedaż, infrastruktura dla dzieci ma zdecydowanie mniejsze znaczenie. Tylko 15 proc. Badanych wybiera lokalizację poza miastem.
Jeśli chodzi o zadowolenie nabywców z dokonanego zakupu, to zdecydowana większość wykazuje wysoki poziom satysfakcji ( bardzo zadowolony – 55 proc.). Nieco mniej klientów znalazło się w grupie raczej zadowolonych – 42 proc. Pozostała grupa -3 proc. – to osoby niezdecydowane, które są ani zadowolone, ani niezadowolone. Wysoki poziom zadowolenia z nabytej nieruchomości pokazuje, że decyzje o wyborze przyszłego lokum są podejmowane mądrze.
Ankieta TNS Polska wylicza także powody satysfakcji z zakupionej nieruchomości. Głównym jest dobra lokalizacja, a nieco niżej znajduje się spokojna i bezpieczna okolica. Na mieszkanie jako spełnienie marzeń i życiowych pragnień wskazało 12 proc. badanych. Na podobnym poziomie znajdują się pozostałe czynniki, m.in. komunikacja, spełnienie oczekiwań, przestronne mieszkanie, odpowiedni rozkład i wykończenie, cena i powierzchnia. Cena, będąca głównym kryterium wyboru mieszkania, jako powód satysfakcji znajduje się na szarym końcu.
Analiza przeprowadzona przez TNS Polska wyraźnie pokazuje, że wybór mieszkania to średnia wypadkowa wielu czynników. Najbardziej ogranicza nas cena. To ona dyktuje wybór dobrze rozumianej przez nas lokalizacji, przeplatanej z pozostałymi czynnikami. Polacy są coraz bardziej wybredni i poświęcają niemało czasu, by znaleźć idealną ofertę, będącą spełnieniem marzeń i wyobrażeń.
Najnowsze komentarze