Bardzo dynamiczna sytuacja na rynku nieruchomości, a szczególnie w mieszkaniówce, sprawia, że dotychczasowe plany deweloperów powinny ulec weryfikacji. Zapewne planują oni zmiany w działaniu w nadchodzącym okresie. Portal Newseria.pl wypytał o to przedstawicieli najważniejszych firm deweloperskich w Polsce.
Prezes zarządu Develia SA, Andrzej Oślizło, bardzo pozytywnie ocenia miniony rok. Firma sprzedała ponad 1900 mieszkań, co oznacza wzrost o 40% rok do roku. Co ciekawe, w 2022 Develia spodziewa się dalszego wzrostu sprzedaży – do poziomu 2300-2450 lokali mieszkalnych. Jednocześnie deweloper zdaje sobie sprawę z istotnych zmian w otoczeniu ekonomicznym i gospodarczym, które mogą nieco przyhamować koniunkturę w mieszkaniówce. Dlatego planuje zwiększenie sprzedaży w ramach sektora najmu instytucjonalnego – do PRM (Private Rented Sector) ma trafić w 2022 roku nawet 800 mieszkań.
Nieco inną strategię zamierza przyjąć Atal SA. Zgodnie z deklaracją Angeliki Kliś (członka zarządu) firma ta swoją ofertę targetuje głównie do osób kupujących w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Z tego względu gwarantem utrzymania popytu jest dla niej wciąż istniejący w Polsce niedobór mieszkań. Kliś wyjaśnia, że Atal nie zamierza rywalizować o zwycięstwo w liczbie oddanych lokali, ponieważ nie taki jest ich model biznesowy. Ich prirytetem jest duża rentowność projektów. Spodziewają się, że w 2022 roku zakontraktują 4000 mieszkań.
W inną grupę klientów celuje Bouygues Immobilier Polska, działający w Polsce już do 20 lat, zaś we Francji od 60. Firma ta specjalizuje się w inwestycjach mieszkaniowych o podwyższonym standardzie. W 2021 roku sprzedałą 1200 mieszkań i w roku 2022 zamierza ten wynik przynajmniej wyrównać. Będzie to możliwe za sprawą już rozpoczętych projektów, przy czym deweloper ten swoją aktywność skupia na głównych ośrodkach miejskich Polski.
W segmencie inwestycji o podwyższonym standardzie działa również Lokum Deweloper SA. Prezes zarządu tej firmy, Bartosz Kuźniar, zdaje sobie sprawę, że ze względu na rosnące stopy procentowe utrzymanie wysokiego wolumenu sprzedaży w 2022 może być trudne. Jednak firma rozważa też współpracę z sektorem wynajmu instytucjonalnego, spodziewając się, że kurcząca się zdolność kredytowa klientów spowoduje wrost popytu na najem.
Joanna Janowicz z Constructa Plus (dyrektor zarządzający) podkreśla problemy generowane przez bardzo szybkie wzrosty cen materiałów budowlanych. Nie pozwala to adekwatnie oszacować ceny nieruchomości, zanim ona nie powstanie. Z tego względu firma rozważa zmianę modelu biznesowego i sprzedaż tylko gotowych domów. Do tego dochodzi trudność z nabyciem gruntów budowlanych, których dostępność spada, a ceny rosną. Z tego względu Constructa Plus już od pewnego czasu stara się skupować działki, tworząc zapas do zagospodarowania w najbliższych latach.
Ogólnie w wypowiedziach przedstawicieli firm deweloperskich widać kilka dominujących wątków:
- rosnące stopy procentowe najprawdopodobniej zredukują liczbę klientów detalicznych,
- ze względu na wciąż dużą lukę mieszkaniową, sprzedaż będzie nadal duża, jednak być może będzie realizowana głównie przez klientów instytucjonalnych działających w sektorze PRM,
- problemem jest brak gruntów budowlanych oraz ich wysokie ceny, w najlepszej sytuacji będą te firmy, które od lat konsekwentnie budowały własne banki ziemi,
- w nadchodzącym okresie sytuacja na rynku nieruchomości będzie bardzo dynamiczna i to może wymuszać na deweloperach kolejne zmiany strategii.
Najnowsze komentarze